Home » SEO sterft uit door Google AI Overview | Lees hier waarom | 2024

SEO sterft uit door Google AI Overview | Lees hier waarom | 2024

SEO is Dying“. Als je het internet rondom het nieuws van SEO in de gaten hebt gehouden, heb je wellicht veel van deze uitspraken voorbij zien komen. Google kondigde tijdens een event in 2024 aan dat alle gebruikers de nieuwe AI Overview functie de resultatenpagina zal gaan bereiken, waardoor de zoekervaring zal veranderen voor miljoenen gebruikers.

De update brengt de gegenereerde antwoorden van AI bovenaan de pagina, wanneer gebruikers iets opzoeken via de zoekmachine. Google noemt dit “AI Overview”. We gaan in op wat je hieraan kunt doen en wat je allemaal kan verwachten.

Wat is Google AI Overview?

AI Overview

De nieuwste AI-updates zullen een grote impact hebben op de gebruikers van Google. Het grootste nieuws is dat Google AI Overview uit de testfase is in Search Labs, waar bepaalde aangemelde gebruikers de functie konden uitproberen, naar de pagina’s met zoekresultaten brengt. Honderden miljoenen Amerikaanse zoekers hebben al toegang gekregen tot AI Overview, en dat is nog maar het begin; de uitrol zal doorgaan in andere landen en talen om tegen het einde van 2024 meer dan een miljard mensen te bereiken.

Om hier een duidelijker beeld voor je te schetsen, hebben wij hieronder een voorbeeld voor je hoe dit er dan uit ziet:

AI Overview Google
AI Overview in de zoekresultaten van Google

Google AI updates 2024

Hoewel AI Overview van toepassing kan zijn bij jouw zoekresultaat, zal AI Overview niet bij elke zoekopdracht tevoorschijn komen. Google zegt dat wanneer er complexe vragen worden gesteld aan de zoekmachine, dat een vereenvoudigd antwoord beter zal zijn dan reguliere zoekresultaten. De overzichten zullen beginnen met resultaten over dineren en recepten, gevolgd door films, muziek, boeken, hotels, winkelen en meer.

Naast AI Overview heeft Google ook aangekondigd dat het een aantal Search Labs AI-functies zal uitrollen. Dat omvat een nieuw door AI georganiseerde resultatenpagina, die een nieuw formaat biedt dat de nadruk legt op verschillende soorten content en perspectieven. Hierdoor is het cruciaal om uitgebreide en boeiende content te creëren die inspeelt op verschillende gebruikersbehoeften. Het platform introduceert ook visueel zoeken met video, dat videocontent optimaliseert voor zoekopdrachten. Dat betekent dat het essentieel zal zijn voor merken om gestructureerde data voor video’s te gebruiken voor zichtbaarheid in zoekresultaten.

Google Search AI

Google Search AI toepassen voor jouw website

Het is belangrijk om jouw website aan te passen, zodat je met de trend mee gaat en niet achterblijft in de veranderingen rondom SEO.
Om bovenaan in Google te blijven, moeten merken hun SEO-strategieën aanpassen om deze nieuwe AI-functies te volgen.

Hoewel marketeers al jaren weten dat het cruciaal is om geoptimaliseerde, hoogwaardige content te creëren om hoog te scoren in Google, hebben deze veranderingen het belangrijker dan ooit gemaakt om ervoor te zorgen dat uw website geweldige content heeft die voldoet aan de norm van Google: expertise, ervaring, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid.

Hierbij raden wij aan om te beginnen met het prioriteren van uitgebreide en nuttige content. De beste manier om gebruikers te betrekken, is door interessante, unieke contentervaringen te produceren die ervoor zorgen dat deze bezoekers terugkomen naar jouw website. Dus: Maak diepgaande, informatieve pagina’s die verder gaan dan oppervlakkige antwoorden en zorg ervoor dat je een breed scala aan gerelateerde vragen beantwoordt om gebruikers aan te moedigen om door te klikken voor meer details.

Daarnaast is het ook belangrijk om verschillende contentformaten aan te bieden, zoals video’s, infographics en interactieve tools. Dit maakt jouw website aantrekkelijker voor gebruikers dan alleen tekst en dit geeft jou een grotere kans om te verschijnen in de zoekresultaten, zoals in de nieuwe visuele zoekopdracht met video.

Content op jouw website is ook de basis voor resultaten die kunnen verschijnen in AI Overview. Als jij jouw website wilt laten opnemen als een link in AI Overview, is het gebruik van gestructureerde data cruciaal.

Wat is gestructureerde data?

Gestructureerde data geeft de Google Knowledge Graph een duidelijker beeld van jouw content, waardoor de kans groter is dat deze wordt geselecteerd als een relevante en gezaghebbende bron voor AI Overview. Volgens Google bepalen de systemen van het platform “automatisch welke links verschijnen” en “is er niets speciaals dat makers hoeven te doen om in aanmerking te komen” behalve het volgen van de reguliere richtlijnen om te verschijnen in de zoekopdracht.

Alles wat jij moet weten over AI Overview

SEO toepassen in 2024

SEO moet nog steeds toegepast worden in 2024, maar beter dan ooit te voren. Wij hebben voor jou de beste manieren voor jou op een rijtje gezet, zodat jij zo hoogmogelijk in de zoekresultaten binnen Google komt

1. Keyword optimalisatie

Trefwoorden, ook wel keywords genoemd, moeten zo goed mogelijk geoptimaliseerd worden. Het algoritme van de nieuwe automatische Google functie zullen de voorkeur hebben voor content dat uitgebreid is en antwoord geeft op vragen van gebruikers. Dus, probeer niet de hele tijd op jouw website trefwoorden te matchen in elke alinea, maar leg de focus op het verzamelen van antwoorden die gebruikers kunnen hebben.

1.1 Hoe zorg je ervoor dat jouw content uitgebreid genoeg is?

Het kan lastig zijn om jouw content voor jouw gevoel “eindeloos” uit te breiden, terwijl jij jouw punt eigelijk al hebt gemaakt in jouw blogbericht. Gelukkig kun je hiervoor sociale media gebruiken. Door jouw onderwerp of vraag in de zoekbalk in te typen, zoals bijvoorbeeld in Youtube, komen er vaak suggesties voor of andere vragen die onder het zelfde onderwerp vallen. Betrek deze vragen ook bij jouw blogbericht, zodat jij antwoord hebt gegeven op veel vragen.

2. Content Kwaliteit

De kwaliteit van de content die jij plaatst op jouw website, is altijd erg belangrijk geweest. Maar, in 2024, is het belangrijk dat het vermogen van Google AI jouw content ook begrijpt. Hierdoor wordt de lat van ‘content kwaliteit’ hoger gelegd dan voorheen het geval was.

Google AI geeft de voorkeur aan content die analyses bevat die diepgaand zijn. Hiermee wordt ermee bedoeld dat de content op jouw website duidelijke antwoorden moet hebben en betrouwbare informatie biedt.

2.1 Hoe zorg je ervoor dat de kwaliteit van jouw content hoog is?

Het is belangrijk om een soort van ‘leiderschapsstijl’ in jouw content naar voren te laten komen. Hierbij is het cruciaal dat jouw content diepgaand genoeg gaat, dieper dan de concurrentie. Om dit te kunnen bereiken, kun je bijvoorbeeld citaten van interne of externe bronnen verkigjen. Jouw blogpost zal hierdoor niet alleen uitgebreider zijn, maar dit zal je ook onderscheiden.

3. Gebruikerservaring

De gebruikerservaring die bezoekers van jouw website ervaren wordt steeds belangrijker in SEO, omdat Google dit beoordeeld. Bekende factoren die vallen onder ‘gebruikerservaring’, zijn als volgt:

  • De laadtijd van de pagina’s op jouw website
  • Mobielvriendelijkheid
  • Gebruikersgemak van jouw website

Al deze bovenstaande punten zullen gemeten worden, dus het is cruciaal dat jij ervoor zorgt dat in orde is op jouw website.

3.1 Hoe zorg je ervoor dat de gebruikerservaring van jouw bezoekers als positief wordt ervaren?

Google beorodeelt naast de bovenstaande drie punten ook andere technieken. Denk hierbij aan:

  • Bouncepercentage
  • Tijd op de pagina
  • Interactiepercentages

Wat wij jou vooral als tip willen meegeven, is dat het belangrijk is dat het voor gebruikers niet moet lijken alsof jouw website is geschreven door een AI generator. Dit is een absolute no-go en de gebruikerservaring kan eigelijk niet slechter, wanneer je dit echter wel toepast op jouw website.

3.2 Hoe track jij de activiteit van de bezoekers op jouw website?

Er zijn verschillende hulpmiddelen om het gedrag van gebruikers op jouw website te monitoren. Wij raden jou aan om gebruik te maken van Hotjar en Microsoft Clarity om data te volgen, zodat jij een goed inzicht hebt in hoe gebruikers reageren op je content.

4. Zero-Click Ervaringen

Zero-Click ervaringen bieden aan de bezoekers op jouw website, heb jij hier nog nooit van gehoord? Dat kan goed kloppen! Dit is namelijk een methode die in opkomst is.

Een Zero-Click Ervaring bieden, betekent dat gebruikers meer informatie zullen vinden dan zij nodig hebben. Deze trend, die eigelijk afkomstig is van AI-generators, vereist dat websites hun SEO-strategieën moeten herzien. Want hebben zij dit in het verleden ook op deze manier gedaan?

In plaats van alleen maar te richten op het generen van verkeer naar jouw website, moet je ervoor zorgen dat de content zichtbaar en genoeg ‘gezag‘ uitstraalt om zo hoog mogelijk te worden gevonden in de zoekresultaten.

4.1 Hoe pas jij een Zero-Click Ervaring toe op jouw website?

Probeer om jouw website als ‘de beste‘ te zien en door zo veel mogelijk autoriteit uit te stralen. Dit doe je door herkenbaar en zo betrouwbaar mogelijk over te komen aan de buitenwereld: De kans is namelijk groter dat jouw bezoekers doorklikken op jouw website.

Zal SEO uitsterven?

Zolang er zoekmachines bestaan, zoals Google, wat hoogstwaarschijnlijk niet zal uitsterven, zal SEO wel bestaan. Maar, door de komst van Google Search AI zal dit er in de toekomst anders uitzien.

SEO Advies

Naarmate AI zich steeds verder ontwikkelt, heeft dit ook invloed op SEO. Hierdoor moeten marketeers op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en trends.

Wij raden je aan om de reguliere richtlijnen van Google op te volgen en met leuke, unieke content te komen zodat gebruikers de beste ervaring hebben wanneer zij jouw website bezoeken. Dit kun je het beste doen door de volgende punten:

  • Creeër jouw content zo uitgebreid mogelijk
  • Gebruik video’s, afbeeldingen en andere media om beter gevonden te worden in de zoekresultaten
  • Maak nuttige content waar jouw gebruikers mee overweg kunnen. Onze tip is hierbij ook om het overzichtelijk te houden
  • Investeer in naamsbekendheid van jouw merk en website door middel van promotie.
  • Door autoriteit, relevantie, erkenning en naamsbekendheid uit te stralen, draagt dit bij aan het algemene vertrouwen van Google. Dit zal het automatische systeem van Google belangrijk te vinden. Hierdoor zul jij waarschijnlijk hoger in de zoekresultaten komen.
  • Pas SEO nog steeds toe, maar doe dit zo goed mogelijk! Denk hierbij aan de keywoorden, de kwaliteit van jouw content, denk aan de gebruikerservaring, en probeer jouw merk en website te positioneren als de beste.

Wat vindt jij van de nieuwe AI tool van Google? Laat het ons weten!

1 gedachte over “SEO sterft uit door Google AI Overview | Lees hier waarom | 2024”

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven